Klanten in de BackOffice

In dit artikel bespreken we hoe je klanten beheert in de StoreKeeper BackOffice. Dit kunnen zowel consumenten als bedrijven zijn.


Wat zijn klanten in de BackOffice?

Een klant in de BackOffice is een consument of bedrijf die goederen en/of diensten van je afneemt. Deze klanten worden gebruikt om data te koppelen, te factureren en te leveren.


Tevens kun je met deze klantdata een bestand bijhouden met alle informatie die jij van de klant nodig hebt. Zo kun je altijd gemakkelijk een klant benaderen via de bekende contactgegevens. Tevens kun je zien hoeveel een klant jouw onderneming heeft opgeleverd.


Waar worden klanten gebruikt?

Hoe jij met je klantdata omgaat is afhankelijk van je BackOffice configuratie. Zo kun je puur alle data van de klant opslaan die je nodig hebt om je leveringen te doen, te factureren en aan de wettelijke eisen te voldoen. Maar je kunt nog meer met deze data, denk hierbij aan het verzenden van nieuwsbrieven met MailChimp of het gericht met promoties werken.


Waar komen klanten vandaan?

Naast het handmatig aanmaken van een klant in de BackOffice kan de klantdata ook afkomstig zijn van een extern kanaal. Denk hierbij aan een webshop koppeling waar je een verkoop hebt gedaan. Deze data zal in de BackOffice ingeladen worden. Je kunt ook een klant aanmaken vanaf de POS.


Hoe maak je een klant aan in de BackOffice?

Om een nieuwe klant aan te maken vanuit de BackOffice navigeer je eerst naar het Klanten tabblad.

Figuur 1: Het klanten tabblad in de BackOffice.


Selecteer vervolgens of je een nieuw bedrijf of een nieuwe consument als klant wilt toevoegen.

Figuur 2: De eerste stap in het aanmaken van een nieuwe klant, kies het klanttype.



Er zal vervolgens een nieuw scherm openen. Dit kan het scherm Nieuw bedrijf toevoegen of het scherm Nieuwe consument toevoegen zijn (afhankelijk van de gekozen optie).


Figuur 3: Het scherm dat zal openen na de keuze die je hiervoor hebt gemaakt.


Vul alle data voor de klant zo volledig mogelijk in en klik vervolgens op Opslaan. Je kunt deze klant nu gebruiken van het aanmaken en afhandelen van een bestelling. Ook kun je deze data gebruiken wanneer deze klant een actie onderneemt aan de POS.

Figuur 4: Het opslaan van de klantdata.